Dla autorów: układ artykułu, zasady edytorskie, przewodnik dla autorów, oświadczenie autorskie, zasady odpłatności i zasady etyki.
Układ artykułu
Nazwisko (nazwiska) autora (ów)
Afiliacja autora (-ów)
Adres e-mail i numer (y) telefonu odpowiedniego autora
Jeśli to możliwe, 16-cyfrowy ORCID autora (ów)
Tytuł (Title) – powinien być jasno sprecyzowany, zwięzły, a jednocześnie oddawać w sposób pełny treść artykułu. W artykule badawczym może się znaleźć odniesienie do obszaru badań na zasadzie case study. Należy unikać długich, wielokrotnie rozbudowanych zdań.
Streszczenie (Abstract) – w abstrakcie powinno się znaleźć: krótkie wprowadzenie w tematykę badawczą wraz z celem badań (2-3 zdania), opis metody badań (2-3- zdania), wstępne wyniki z badań scharakteryzowane w sposób bardzo ogólny (3-4 zdania) oraz ogólne wnioski (1-2 zdania). Abstrakt nie powinien przekraczać 250 słów. Abstrakt musi być maksymalnie pełny w treść dotyczącą artykułu ponieważ często jedynie na jego podstawie czytelnik określa przydatność artykułu (i jego cytacji) w swoich badaniach. Należy unikać ogólnych, nie wnoszących konkretnej treści zdań i oczywistych stwierdzeń.
Słowa kluczowe (Keywords) – 6 słów kluczowych odnoszących się do tematyki badawczej, zastosowanej metody badań, obszaru badań. Należy unikać słów zawartych w tytule (dublowanie w wyszukiwaniu w bazach), długich, kilkuwyrazowych słów kluczowych oraz bardzo ogólnych stwierdzeń np. geografia krajobrazu, architektura krajobrazu etc.
Wprowadzenie (Introduction) – rozdział wprowadzający czytelnika w tematykę artykułu. Powinien zostać opracowany w oparciu o bogatą, międzynarodową literaturę przedmiotu i regionu. Powinien sie składać z następujących części: ogólne wprowadzenie do tematyki badawczej w ujęciu globalnym, krajowym i regionalnym (w przypadku gdy artykuł dotyczy konkretnego obszaru badawczego np. region, gmina); analiza dotychczasowego stanu badań na dany temat (odniesienie do problemu badawczego, zastosowanej metody) z licznymi przywołaniami literatury (w ujęciu międzynarodowym, krajowym i regionalnym); wyjaśnienie podstawowych pojęć terminologicznych jeśli jest to konieczne wraz z powołaniami na literaturę; charakterystyka problemu badawczego, przedmiotu badań oraz jasne określenie celu badań. W wprowadzeniu powinna się znaleźć znaczna część literatury cytowanej w artykule.
Materiały, metody badań i obszar badań (Materials, Methods and Study Area) – w tym rozdziale należy zawrzeć konkretne informacje na temat wykorzystanych w badaniach materiałów. Mogą nimi być wszelkie cyfrowe bazy danych, materiały kartograficzne, dokumenty planistyczne, dane statystyczne, wyniki prac terenowych etc. Należy jasno, konkretnie i zwięźle scharakteryzować, które z nich były przydatne i do jakich etapów pracy badawczej. Można je zestawić np. w formie tabeli. Metody badawcze – należy jasno i najpełniej jak to możliwe opisać stosowane procedury badawcze tak, aby czytelnik mógł je w miarę potrzeb odtworzyć i zastosować. Jeśli użyta metoda nie jest autorską, należy powołać się na jej autora, a jeśli została zmieniona, należy dokładnie opisać na czym polegały zmiany. Zastosowaną metodę można opisać w formie wypunktowanych etapów lub przedstawić graficznie na schemacie. Obszar badań – należy scharakteryzować położenie fizycznogeograficzne, administracyjne i jeśli to konieczne ze względu na tematykę artykułu położenie obszaru badań np. w jednostkach etnograficznych, kulturowych, botanicznych etc. Ten podrozdział bezwzględnie powinien zawierać mapę lokalizującą obszar badań z kartonem (położenie obszaru na terenie większej jednostki np. Polski, Europy) umiejscowione w lewym górnym rogu. Mapa powinna posiadać podstawowe elementy tj. legendę, skalę (najlepiej liniową) oraz kierunek północy jeśli jest inaczej orientowana. W tym rozdziale należy postępować zgodnie z zasadą, że lepiej zamienić sto słów na jedną grafikę np. tabelę, schemat, mapę.
Wyniki badań (Results) – w tym rozdziale należy zawrzeć oryginalne wyniki swoich badań. Jeśli jest potrzeba można rozdział rozbudować do kilku podrozdziałów, uwzględniających różne etapy pracy badawczej np. wyniki pomiarów terenowych, wyniki analiz laboratoryjnych, wyniki analiz kartograficznych. Należy pamiętać, że przedstawione zostają wyniki w formie skoncentrowanej (a nie np. wyniki całych serii pomiarowych – te mogą się znaleźć w formie załączników do artykułu). Wyniki mogą być zawarte w formie map, tabel, wykresów, schematów, zdjęć, stosowanych oszczędnie, ale oddających pełną wartość wyników. Powinny się bezwzględnie cechować poprawnością merytoryczną oraz wysoką jakością graficzną i estetyczną. Tekst powinien się odnosić do uzyskanych wyników w sposób pełny, ale jednocześnie konkretny. Należy unikać analizowania wyników i wysnuwania wniosków (kolejne rozdziały). Należy się upewnić, że przedstawione wyniki dają czytelnikowi pełny obraz wykonanych badań.
Dyskusja (Discussion) – w tym rozdziale należy zamieścić analizę wyników swoich badań i porównać (wydyskutować) ją z wynikami innych autorów. Należy uwzględnić dyskusję wyników, stosowanej metody podając ich słabości i atuty. Można się odnieść do aplikacyjnego wykorzystania wyników badań i metody, podając możliwości ich dalszego ulepszania (rozbudowy o nowe aspekty badawcze, uaktualnienia o nowe serie danych), rozwoju perspektyw badawczych.
Wnioski (Conclusions) – podsumowanie głównych aspektów zawartych w artykule. Możne być przygotowane w formie ciągłego tekstu lub wypunktowanych równoważników zdań. Powinno być zwięzłe, konkretne i zawierać kluczowe stwierdzenia z przeprowadzonych badań zarówno w odniesieniu do ich wyników, jak i stosowanej metody.
Cytowana literatura (References) – powinna się zawierać pomiędzy 25 a 60 pozycji i zapewniać możliwie szerokie odniesienie do tematyki badawczej, metody badań oraz dyskutowanych problemów badawczych. Należy zapewnić jej międzynarodowy, krajowy, a w szczególnych przypadkach nawet regionalny charakter. Należy unikać literatury nienaukowej np. notatki prasowe, wiadomości internetowe, niepublikowane materiały (możliwe jedynie w wyjątkowych sytuacjach). Należy zacytować wszystkie przywołane w tekście pozycje włącznie z opracowaniami kartograficznymi, dokumentami, bazami danych, stronami internetowymi. Należy zapewnić maksymalną wiarygodność i naukowość cytowanych źródeł.
Zasady edytorskie
Zanim wyślesz tekst do redakcji upewnij się, że:
- nie zawiera literówek,
- jest pisany starannym, naukowym językiem (teksty niechlujnie przygotowane zostaną odrzucone na etapie peer review),
- cechuje się poprawnością językową, stylistyczną i ortograficzną,
- załączone ryciny, fotografie, mapy itd. spełniają wymagania graficzne,
- wszystkie pozycje literatury z tekstu zostały zamieszczone w spisie (i na odwrót),
- abstrakt zawiera konkretne i precyzyjne informacje,
- tytuł został sformułowany poprawnie i zgodnie z wytycznymi.
Pamiętaj, że będąc autorem artykułu ponosisz pełną odpowiedzialność za rzetelność, poprawność merytoryczną i własność autorską opublikowanych przez siebie wyników. Zanim artykuł zostanie opublikowany podpisujesz deklarację etyki publikowania potwierdzając, że jesteś autorem wyników oraz treści artykułu i nie ma osób trzecich które mogą sobie rościć do nich prawo.
Przewodnik dla autorów
- Teksty prosimy wysyłać maila na adres: krajobraz.kulturowy@us.edu.pl.
- Załączony plik musi być zgodny z obowiązującym układem artykułu i zasadami edytorskimi. Przed przesłaniem tekstu sugerujemy dogłębne zapoznanie się z FORMULARZEM RECENZJI.
- Nadesłane do Redakcji prace w języku polskim podlegają wstępnej procedurze peer review przez redaktora naczelnego lub wskazanego przez Radę Wydawniczą redaktora tematycznego tomu.
- Układ formalny tekstu do druku oraz techniczne wymagania zostały opisane w sekcjach układ artykułu i zasady edytorskie.
- W przypadku spełnienia wymogów formalnych opisanych w zasadach edytorskich oraz zgodności z profilem czasopisma, artykuł jest przesyłany do dwóch anonimowych recenzentów (procedura double-blind review). W doborze recenzentów nie może wystąpić konflikt interesów między autorem a recenzentem – m.in. wspólne artykuły, projekty itp. Potencjalny konflikt jest wykluczany na podstawie przeglądu baz cytowań (Google Scholar, Research Gate, Web of Science, Scopus), a recenzenci każdorazowo reprezentują inny niż autor (autorzy) ośrodek naukowy.
- W przypadku nie spełnienia wymogów formalnych peer review autorzy są informowani o nieprzyjęciu pracy do procedury wydawniczej. Ponowne nadesłanie pracy do redakcji może nastąpić wyłącznie po uwzględnieniu wymogów formalnych i sugestii merytorycznych (dopasowanie tekstu do profilu wydawnictwa).
- Czasopismo jest półrocznikiem, nadesłane teksty rozpatrywane są na posiedzeniu redakcji 2 razy do roku, kolektywnie podejmuje się decyzje o doborze recenzentów, kwalifikacji do druku.
- Średni czas wykonania recenzji wynosi 2 tygodnie. Wzór arkusza recenzji znajduje się na stronie dla recenzentów.
- Poprawione prace wraz z odpowiedziami na recenzje należy odesłać do Redakcji nie później jak 2 tygodnie od daty otrzymania uwag.
- Poprawione po recenzji teksty autor na własny koszt tłumaczy na język angielski i w dwóch – bliźniaczych wersjach językowych przesyła ponownie do redakcji.
- Autorzy nadsyłają wymagane oświadczenie.
- Przyjęty do druku artykuł otrzymuje numer DOI.
- Na ostatnim etapie korekty Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania i korekty stylistycznej tekstów oraz usuwania materiału graficznego nie spełniającego technicznych wymagań redakcyjnych.
- Po składzie technicznym redaktor techniczny przesyła autorom teksty do akceptacji i ostatecznego zatwierdzenia (tzw. szczotka autorska).
Oświadczenie autorskie
Pobierz OŚWIADCZENIE AUTORSKIE
Zasady odpłatności
W trakcie czynności wydawniczych obowiązuje następująca procedura:
- przygotowanie manuskryptu wg zasad podanych na stronie PKKK;
- nadesłanie do siedziby redakcji wersji cyfrowej artykułu (mailem);
- nadesłanie oświadczenia o oryginalności przygotowanego tekstu i wcześniejszym niepublikowaniu tekstu w innych czasopismach (Oświadczenie dostępne na stronie czasopisma);
- podpisanie oświadczenia o udzieleniu licencji na umieszczenie autorskich utworów w internecie, która reguluje zasady udostępnienia i upowszechnienia własności intelektualnej;
Staramy się publikować nasze artykuły w wersji elektronicznej Prac Komisji Krajobrazu Kulturowego nieodpłatnie. Jednakże mając na uwadze koszty ponoszone w procesie przygotowania artykułu, liczymy na wsparcie naszej działalności statutowej. Dlatego możecie wesprzeć nas przelewem na kwotę 150 lub 200 zł (po akceptacji artykułu do publikacji)
Jeżeli przychylą się Państwo do naszej prośby, to wpłaty należy dokonywać na konto:
Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Ul. Krakowskie Przedmieście 30 lok. 1, 00-927 Warszawa, Polska
61 1140 2004 0000 3802 8206 0420
z dopiskiem: „wsparcie działalności statutowej PTG i PKKK”
Zasady etyki
Zespół redakcyjny czasopisma „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego” dba o wysoką jakość publikowanych materiałów i podejmuje działania przeciwko zaniedbaniom standardów publikacji w czasopiśmie. Wszystkie strony zaangażowane w proces publikacji: autor, redaktor czasopisma naukowego, recenzent pracy naukowej i wydawca są zobowiązane do przestrzegania standardów etycznych w publikacjach naukowych.
Poniższe zasady opracowano na podstawie Elsevier oraz zaleceń COPE Committee on Publication Ethics (Komisji Etyki Publikacji) zawartych w Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors (Kodeks postępowania i wytyczne dotyczące najlepszych praktyk dla redaktorów czasopism naukowych), COPE Ethical Guidelines for Peer Reviewers (Wskazówki etyczne Komisji Etyki Publikacji dla recenzentów prac naukowych) oraz opracowaniu Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce. Stosując poniższe zasady w zakresie etyki publikacyjnej, redakcja korzysta z diagramów przygotowanych przez Comittee on Publication Ethics (COPE).
Obowiązki Redakcji:
- Decyzja o publikacji – Redaktor naczelny ponosi odpowiedzialność za wszystkie materiały publikowane w czasopiśmie „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego”. Decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu danej pracy naukowej opiera się na jej znaczeniu, oryginalności i przejrzystości, a także na zasadności badań oraz ich odniesieniu do tematyki czasopisma.
- Zasada fair play – Artykuły są oceniane na podstawie ich jakości oraz znaczenia dla czasopisma naukowego, bez względu na pochodzenie autora pracy, jego narodowość, przynależność etniczną, poglądy polityczne, płeć, rasę czy wyznanie.
- Poufność – Redakcja czasopisma zobowiązana jest do zachowania poufności informacji uzyskanych na każdym etapie procesu publikacji, dotyczących pracy, z wyłączeniem informacji ujawnionych przez czasopismo naukowe.
- Ujawnianie informacji i konflikt interesów – Informacje pozyskane w procesie publikacji nie mogą być wykorzystywane przez członków redakcji bądź recenzentów, bez wyraźnej, pisemnej zgody autora.
- Zaangażowanie i współpraca w dochodzeniach – Redakcja podejmie stosowne działania w przypadku podejrzenia lub zarzutu o nieprawidłowe zachowanie, zarówno w odniesieniu do opublikowanych, jak i nieopublikowanych prac.
Obowiązki Recenzentów:
- Udział w podejmowaniu decyzji redakcyjnych – Recenzent wspiera redaktora naczelnego w podejmowaniu decyzji redakcyjnych w procesie publikacji.
- Terminowość – Recenzent powinien wyrażać zgodę na recenzowanie wyłącznie tych prac, z zakresu których posiada odpowiednią wiedzę, umożliwiającą mu wydanie stosownej opinii w określonym czasie.
- Poufność – Recenzent jest zobowiązany do zachowania poufnego charakteru recenzji naukowej i nieujawniania żadnych szczegółów dotyczących pracy, jak i recenzji.
- Standardy obiektywności – Recenzje powinny być obiektywną i konstruktywną oceną recenzowanej pracy. Wyrażanie obraźliwych czy poniżających komentarzy względem autorów jest zachowaniem niewłaściwym.
- Potwierdzenie źródła – Recenzenci powinni zidentyfikować opublikowane prace, które nie zostały przywołane przez autora. Jakiekolwiek podobieństwo do prac innych autorów powinno zostać zgłoszone do redaktora naczelnego.
- Ujawnianie informacji i konflikt interesów – Informacje pozyskane w procesie recenzowania pracy naukowej nie mogą być wykorzystywane na korzyść własną recenzenta. Recenzenci są zobowiązani do poinformowania redaktora naczelnego o wszystkich ewentualnych przypadkach konfliktu interesów (recenzent nie może pozostawać w zależności służbowej ani w bliskich stosunkach osobistych, a tym bardziej w stosunkach pokrewieństwa, z autorem recenzowanej pracy).
Obowiązki Autorów:
- Dostęp i przechowywanie danych – Autor powinien prowadzić dokładną ewidencję danych źródłowych związanych z jego publikacją i może zostać poproszony o zapewnienie dostępu do tych danych do wykorzystania w procesie wydawniczym.
- Oryginalność i plagiat – Autor powinien potwierdzić, że złożona do publikacji praca jest oryginalna. Przytoczona treść powinna być w odpowiedni sposób cytowana. Plagiat jest traktowany jako zachowanie nieetyczne i nieakceptowalne.
- Wielokrotne, zbędne lub równoległe publikacje – Autor powinien potwierdzić, że złożona do publikacji praca nie została opublikowana i nie podlega procesowi weryfikacji/ewaluacji w innym wydawnictwie. Złożenie tej samej publikacji w więcej niż jednym czasopiśmie jest zachowaniem nieetycznym i jest nieakceptowalne.
- Potwierdzenie źródeł – Autor powinien cytować publikacje, które miały wpływ na jego pracę we właściwy sposób. Informacje uzyskane prywatnie nie mogą być wykorzystane bez wyraźnej, pisemnej zgody autora.
- Autorstwo pracy – Autorstwo powinno być ograniczone do osób, które miały znaczący udział w powstaniu, realizacji i interpretacji pracy. Autor ma obowiązek wskazania wszystkich współautorów mających wkład w powstanie publikacji, a także uzyskania od nich zgody na publikację.
- Ujawnianie informacji i konflikt interesów – Autor powinien ujawnić informację o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów oraz zadeklarować wszelkie potencjalne przypadki konfliktu interesów.
- Zasadnicze błędy w publikowanych pracach – Autor powinien niezwłocznie powiadomić redaktora naczelnego, jeśli zauważy znaczące błędy w swojej publikacji. We współpracy z redaktorem naczelnym i wydawcą powinna zostać opublikowana errata, aneks, sprostowanie lub wycofanie publikacji.
Redakcja „Prac Komisji Krajobrazu Kulturowego” oświadcza, iż wszelkie wykryte naruszenia zasad etyki obowiązujących w nauce będzie demaskować, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
Aby przeciwdziałać przypadkom nierzetelności naukowej nazywanym „ghostwriting” i „guest authorship” redakcja „Prac Komisji Krajobrazu Kulturowego” wymaga od Autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność tekst ponosi autor zgłaszający publikację do druku. Redakcja zobowiązuje autorów także do informowania o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów („financial disclosure”).
W przypadku przypuszczalnego lub domniemanego naruszenia zasad etycznych, redakcja czasopisma będzie postępować zgodnie z zasadami zawartymi w diagramach COPE, a także może zasięgnąć rady na forum COPE. Jeśli zostanie zdiagnozowane jednoznaczne naruszenie zasad postępowania etycznego, redakcja podejmie kroki w celu poprawy manuskryptu, które mogą zakończyć się zarówno korektą tekstu, jak i wycofaniem.
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących kodeksu postępowania etycznego prosimy o kontakt mailowy.